Het levensverhaal van ons schip

Voordat de Robbedoes in onze handen kwam en een nieuw leven als woonschip kreeg heeft ze een hard werkend leven achter de rug als vrachtschip. Hieronder valt het levensverhaal van ons schip terug te lezen.



1960-2002 Spes et Cura – 1e eigenaar Honkoop

thuishaven Sliksloot Krimpen a/d IJssel

Scheepswerf Joh. v Duyvendijk in Krimpen a/d IJssel heeft in opdracht van Jan Pieter Honkoop een stalen motorschip gebouwd en in 1960 opgeleverd.

43m lang, 6,60m breed, 2,40m diepgang, 529 tonnage.

Het schip heeft de naam Spes et Cura gekregen (dat betekent Hoop en Zorg, dit was de scheepsnaam van het schip van Jan Pieter z'n vader). Jan Pieter Honkoop vaart samen met zijn vrouw en een paar van hun kinderen drie jaar met de Spes et Cura. In 1961 is de Spes et Cura verschillende keren naar Texel gevaren toen daar de nieuwe veerhaven gemaakt werd. 

 
 

Zoon Arie Honkoop trouwt in 1963 met Gre en neemt de Spes et Cura van zijn vader over. Ze vervoeren hoofdzakelijk zand en grind met hun schip en hebben vooral vanaf de Maas (omgeving Roermond) naar diverse bestemmingen gevaren, waaronder Diemen, Delft, Den Haag en Amersfoort. Ook zijn hun twee dochters op de Spes et Cura geboren en opgegroeid. In 1984/85 heeft Arie het schip, door de werf waar het schip ook gebouwd is, 12m laten verlengen naar een schip van 55m. Arie heeft uiteindelijk 39,5 jaar met de Spes et Cura gevaren. Op de valreep is één van hun dochters nog net voor de verkoop vanaf de Spes et Cura getrouwd.


2003-2009 La Guarda – 2e eigenaar Boere Hoogmoed – thuishaven Maas-Waalkanaal Nijmegen

December 2002 heeft Daniël Boere samen met zijn ouders het schip van Honkoop gekocht. Ze hebben de naam gewijzigd naar La Guarda. Voor ze met het schip gingen varen hebben ze eerst een autokraan en automatische piloot laten plaatsen en is het stuurwerk vernieuwd. Tot eind 2006 hebben ze met zand, grind, split en graniet voor Cotrano gevaren. Vanaf de Limburgse Maas en Amsterdam naar vele plaatsten door heel Nederland.

Daarna zijn ze gaan varen op de vrije markt. De eerste opdracht was betondelen van Hardenberg naar Rotterdam vervoeren en aansluitend kolen van Rotterdam naar Givet. Daarna hebben ze bouwmaterialen naar vele plaatsen in Nederland en België vervoerd. Vanaf mei 2007 hebben ze zich gericht op droge bulk ladingen. Voornamelijk veevoer vanaf de zeehavens in Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Gent en Spyck naar vele bestemmingen in Nederland en België.

In April 2009 hebben ze na zeven jaar de La Guarda verkocht.


2009 – 2015 Senang – 3e eigenaar Van Wijgerdenthuishaven Lekkanaal Nieuwegein

Ad en Griedy van Wijgerden hebben zes jaar met de Senang veevoer door de Nederlandse wateren rondgevaren. Als ze niet aan het varen waren, lagen ze met het schip vlakbij de Prinses Beatrixsluis in het Lekkanaal langs het Schipperspad in Nieuwegein. Zij zijn degene van wie wij het schip in 2015 hebben gekocht. Schipper Ad heeft zijn ‘scheepje’ nog vele malen, van werf naar werf, voor ons gevaren voordat Wim daar zelf zijn papieren voor had gehaald. 


Herdopen

Omdat wij geen klik hadden met de laatste naam van ons schip de Senang zijn we op zoek gegaan naar een naam die wel bij ons past. Onze zoektocht is uitgekomen bij de Robbedoes, een naam die verwijst naar onze achternaam Robbertsen. Ook spreekt de betekenis van deze naam ons erg aan, Robbedoes is namelijk ook een leuke stripheld die vele avontuurlijke dingen meemaakt.


Op 16 november 2016 was het één jaar geleden dat wij onze handtekening onder het koopcontract van ons schip hadden gezet. Dit was voor mij de aanleiding om als verassing voor Wim de drie voormalige schippers / eigenaren (met kinderen en kleinkinderen) in Amersfoort uit te nodigen voor de herdoop van ons schip. 

Wim heeft samen met Arie Honkoop, de eerste eigenaar, het schip met een fles champagne officieel herdoopt.