April 2022

Nadat ik je eerst even meeneem in mijn gevoel bij dit koeienplaatje krijg je vervolgens een lesje in het het stuurboord-stuurboord principe

De wereld ziet er vanaf het water sowieso heel anders uit, en als ik dan varend op rivier de Lek een tafereeltje zoals op deze foto zie - ja ja, ik weet het, het zijn maar koeien - nou daar kan ik dan echt erg van genieten! 

Maar naast de Lek hebben wij al veel meer prachtige rivieren bevaren, zoals de IJssel - onderaan dit verhaaltje zie je de film hiervan. De IJssel is de langste rivier die uitsluitend over Nederlands grondgebied stroomt. En deze rivier heeft een pittige stroming. Normaal is het gebruikelijk op een vaarweg dat je net als op de weg rechts (bakboord) vaart. Maar op een rivier met veel stroming heb je als schipper te maken met stuurboord-stuurboord en is het blauwe bord een belangrijk onderdeel. Stuurboord-stuurboord is een begrip waarmee schippers onderling over de marifoon het toepassen van links verkeer afspreken. Ter bevestiging van de afspraak wordt op beide schepen het blauwe bord en een wit knipperlicht getoond. Daarmee zien ook andere schepen, die niet bij de afspraak waren betrokken, dat de betreffende schepen elkaar over de verkeerde boeg zullen passeren.

De reden hiervan is dat het voor een schip in de opvaart, tegen de stroom in, aantrekkelijk is de binnenbocht van de rivier te nemen. Het opvarende schip bepaalt, de afvarende heeft te volgen, maar moet wel voldoende ruimte laten. In de binnenbocht van een rivier of getijdenwater staat de minste tegenstroom. Ook in andere situaties mag stuurboord-stuurboord worden gevaren. Dat kan op dat moment volgens de regels van ‘goed zeemanschap’ de juiste oplossing zijn. 

Varend op de IJssel heb ik het volgende filmpje gemaakt waarin wij stuurboord-stuurboord varen en dus het blauwe bord gebruiken > https://youtu.be/LU-FdGOlneA